پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251136
پولي بابت سوآپ گازي نمي‌گيريم/ در سال‌هاي اخير همسايگان را فراموش کرديم
تاریخ انتشار : 1400/09/14 09:12:46
نمایش : 1203
رئيس دفتر رئيس‌جمهور گفت: متاسفانه ما در سال‌هاي اخير کشورهاي همسايه را به فراموشي سپرده بوديم.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، غلامحسين اسماعيلي رئيس دفتر رئيس‌جمهور شامگاه شنبه با حضور در برنامه نگاه يک در تشريح عملکرد صد روزه دولت سيزدهم در رابطه با اقدامات دولت پيرامون سياست خارجي، اظهار داشت: يکي از سياست‌هاي کلي دولت سيزدهم برقراري ارتباط با کشورهاي مختلف، فعال کردن ديپلماسي اقتصادي و توجه به همسايگان است.

اسماعيلي عنوان کرد: در اجلاس سازمان اکو، با اين رويکرد که ما مي‌توانيم همکاري‌هاي اقتصادي ميان ايران و کشورهاي عضو را در عرصه‌هاي مختلف توسعه دهيم يا يک اقتصاد آسيامحور را ميان کشورهاي دوست و همسايه خود انتخاب کنيم، حضور پيدا کرديم.

وي تاکيد کرد: در اجلاس سران کشورهاي عضو اکو، در حوزه انرژي، محيط زيست، اقتصاد ديجيتال و فيبرنوري زمينه ارتباط گسترده با کشورهاي عضو اين سازمان فراهم شد.

رئيس دفتر رئيس‌جمهور بيان کرد: در حاشيه اين اجلاس با رؤساي جمهور شرکت کننده در اين اجلاس ملاقات‌هاي دوجانبه‌اي داشتيم و زمينه همکاري‌هاي گسترده در حوزه حمل و نقل و انتقال انرژي از جمله بحث گاز به عمل آمد و در حوزه امنيت به ويژه در رابطه با کشور افغانستان، نشست‌هايي با تاکيد بر لزوم روي کار آمدن دولت فراگير در افغانستان برگزار شد.

اسماعيلي گفت: سفر رئيس‌جمهور به ترکمنستان در ابعاد مختلف سياسي، اقتصادي، امنيتي و سياست خارجي دستاوردهاي زيادي به همراه داشت.

رئيس دفتر رئيس‌جمهور در رابطه با فضاي گفتگوها در شانگهاي و اجلاس اکو، تصريح کرد: نگرش تمامي کشورهاي عضو و رؤساي جمهور حاضر در اجلاس و هم در ملاقات‌هاي دو جانبه هم به لحاظ نقش ايران، هم به لحاظ پيشينه، هم به لحاظ جايگاه ايران در منطقه و هم به لحاظ رويکردهاي اتخاذي دولت سيزدهم خصوصاً در دو محور توسعه اقتصادي و توجه به همسايگان، باعث شده بود خيلي مشتاقانه با ايران و رئيس جمهور ايران در مذاکرات و نشست‌ها تعامل داشته باشند و با ايشان کاملاً از موضع اعتماد و متناسب با شأن جمهوري اسلامي ايران برخورد کردند.

اسماعيلي فزود: آنها متوجه شده بودند و مي‌ديدند بسياري از سو تفاهم‌هايي که در گذشته به وجود آمده بود در همين مدت کوتاه برطرف شده است و رويکرد دولت کاملاً متفاوت است. متأسفانه ما در سالهاي اخير کشورهاي همسايه را به فراموشي سپرده بوديم.

وي ادامه داد: سران کشورهاي همسايه وقتي مي‌ديدند ما توجه ويژه‌اي به فعاليت اقتصادي با کشورهاي ديگر به ويژه کشورهاي همسايه داريم مشتاقانه در اين ملاقات‌ها حضور پيدا مي‌کردند و براي ايران شأن و جايگاه بي بديلي در منطقه قائل بودند. تفاهم‌هاي بسيار خوبي هم در اين اجلاس انجام شد.

رئيس دفتر رئيس چ‌جمهور با اشاره به اينکه ما در حوزه گاز از سال ۹۵ با ترکمنستان مشکل داشتيم که هم در روابط دو کشور اثر گذاشته بود و هم در برخي از ماه‌ها در برخي استان‌ها با افت فشار گاز مواجه شديم، گفت: کشور ترکمنستان از حل اختلافات چند ساله گازي استقبال کرد و آذربايجان هم که نيازمند خريد گاز از ايران و ترکمنستان بود در فضايي کاملاً دوستانه با تفاهم‌هاي بين بخشي قرار شد قرارداد سوآپ گازي را امضا کند.

اسماعيلي افزود: تفاهم شد آذربايجان گازي را از ترکمنستان خريداري و از طريق ايران سوآپ کند و ايران هم سهم خود را از گاز بردارد. بنابراين در اين قرارداد پولي بابت سوآپ نمي‌گيريم ولي سهمي از گاز خريداري شده کشور آذربايجان از ترکمنستان را به عنوان سهم خود بر ميوداريم و باقيمانده آن را در نقطه مرزي ايران و آذربايجان به کشور آذربايجان تحويل مي‌دهيم.

وي افزود: اين‌ها زمينه‌هايي است که مسير را براي قراردادهاي مشابه ميان کشورهاي ديگري که قصد خريد گاز از ترکمنستان را دارند هموار مي‌کند و ما به لحاظ خط قوي انتقال گازي که داريم، مي‌توانيم براي کشورهاي ديگر سوآپ انجام دهيم. با اعتمادي که ايجاد شده است مي‌توانيم با کشورهاي همسايه مراوده داشته باشيم که هم براي ما و هم کشورهاي اطراف داراي فايده است.

رئيس دفتر رئيس‌جمهور در رابطه با اينکه آيا مي‌توان اميدوار بود که در سايه اين قرارداد استان‌هاي شمالي ما با قطعي گاز مواجه نباشند، اضافه کرد: ما به لحاظ سهمي که از اين گاز داريم و به جهت اينکه اين گاز را از مرز شرقي کشور تحويل مي‌گيريم قطعاً سهم گاز خود را در همين استان‌ها مصرف خواهيم کرد و اگر صد در صد اين مشکل حل نشود بخش مهمي از اين مشکل برطرف خواهد شد.

وي تاکيد کرد: در زمينه تأمين گاز و جلوگيري از افت فشار آن، تنها به اين موضوع بسنده نکرديم و وزارت نفت و شرکت ملي گاز اقدامات ديگري را انجام دادند. از آغاز به کار دولت تاکيد رئيس‌جمهور اين بود که براي تأمين سوخت مورد نياز تدابير لازم انديشيده شود. البته ذخيره سازي‌هايي انجام شده بود و اصلاح الگوي مصرف لحاظ شد و شرکت ملي گاز خود به خانه‌هاي مردم مراجعه و تجهيزات گرمايشي آنها را عايق بندي مي‌کند که در کاهش مصرف انرژي اثر بسيار زيادي دارد.

رئيس دفتر رئيس‌جمهور بيان کرد: تمام تلاش دولت بر اين است که حتي اگر قراردادي منعقد مي‌شود مردم ما در سرما با افت فشار گاز روبرو نشوند. اين هم از دستاوردهاي اين سفر بود و عنايات خداوند به مردم، کشور و دولت که از اين جهت خداي بزرگ را شاکر هستيم.

اسماعيلي در رابطه با رويکرد دولت سيزدهم براي استفاده از سهم تجارت جهاني و ملاقات‌هاي دوجانبه و چند جانبه آنها، تصريح کرد: در رابطه با ارتباط با دولت‌هاي منطقه، در تمام کشورها با فعالان اقتصادي و فعالان بازرگاني ايران در آن کشورها جلساتي داشتيم. در عشق آباد بلافاصله بعد از اقامه نماز صبح به سفارت جمهوري اسلامي رفتيم و با فعالان اقتصادي در ساعت ۷ صبح جلسه داشتيم و موانع و مشکلات در اين زمينه را با خود فعالان اقتصادي بررسي کرديم.

رئيس دفتر رئيس جمهور افزود: در سفر قبلي که در اجلاس شانگهاي حضور پيدا کرديم دو بازخورد داشتيم. حجم مبادلات تجاري و صادرات ما به تاجيکستان در اين مدت سه برابر شده بود و همين افزايش را به لحاظ دست برتري که در حوزه صنعت و اقتصاد داريم توانستيم در حوزه صنعت، انرژي، فعاليت‌هاي عمراني و … فراهم آوريم.

اسماعيلي عنوان کرد: در ترکمنستان مشکلات مالي براي تجار ما و گره‌هايي ايجاد شده بود که همه گره گشايي شدند و مسير کاملاً براي اين استفاده هموار شد. غصه ما اين بود که کارهاي به اين سادگي در گذشته مورد غفلت واقع شده بود و اعتقاد ما اين است که سهم ما در منطقه بايد بيش از اين باشد.

وي در ادامه با بيان اين نکته که ۴۲ درصد جمعيت جهان در کشورهاي عضو پيمان شانگهاي هستند، گفت: ما به لحاظ سهولت ارتباطات اقتصادي ميان ايران و کشورهاي عضو همکاري‌هاي شانگهاي مسيرهاي حمل و نقل ريلي، دريايي و زميني داريم. امکانات و ظرفيت‌هاي زيادي در ايران هست که مورد نياز قرار دارد و در مقابل نيازمندي‌هاي کشور ما نيز قابل تأمين از کشورهاي عضو پيمان شانگهاي است.

رئيس دفتر رئيس جمهور اضافه کرد: ما در آغاز دولت سيزدهم با رايزني‌هاي انجام شده موفق شديم به عضويت دائم در پذيرش دائم در اين سازمان در بياييم و مسير همکاري‌هاي اقتصادي ميان ايران و کشورهاي عضو فراهم شد که ارتباط ميان آنها آسان است و حمل و نقل و ترانزيت ميان آنها به لحاظ نزديکي ارزان است.

وي ادامه داد: ما با راه چ‌هاي آسان و با وجود زير ساخت‌هاي مناسب و همجواري و نزديکي و ارزان بودن ارتباطات تجاري ميان ايران و کشورهاي منطقه مسير را براي رشد تعاملات اقتصادي فراهم آورديم. تجارت ما با تاجيکستان ۳ درصد رشد داشته و در مورد بقيه کشورها موفقيت‌ها يکي پس از ديگري حاصل خواهد شد. اين موضوع درگير فرايندي است که حدود ۷ ماه زمان مي‌برد و همزمان با اتمام فرايند اداري اين موضوع، مسير براي ساير اقدامات و جهش در روابط اقتصادي ميان ايران و کشورهاي عضو شانگهاي هموار و فراهم خواهد شد.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html